برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال در برندسازی مقاصد گردشگری

۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال در برندسازی مقاصد گردشگری

امروزه رقابت نه تنها در بسیاری از حوزه های کالا و خدمات، جدی و نفس گیر شده است بلکه وارد عرصه هایی همچون گردشگری نیز شده است. اینجاست که مقاصد گردشگری برای جذب هر چه بیشتر گردشگران با یکدیگر رقابت می کنند.

 

 توسعه خدمات و کالاهایی که صنعت گردشگری عرضه می کند اساسا برای برآورده کردن نیاز بازدید کنندگان است که همین بازدید کنندگان، خالقان تقاضا نیز هستند. رقابت و پیچیدگی در صنعت گردشگری منجر به خلق مباحثی با عنوان برندسازی مکان یا برندسازی مقاصد گردشگری شده است که دامنه تولید محتوا در آن روزبه روز گسترده تر و غنی تر می شود. دانشی که مباحث نظری خود را ازعلوم مختلفی همچون، مدیریت بازاریابی، استراتژی های بازاریابی، برندسازی، جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی،  علوم رفتاری و … عاریت می گیرد.

از سوی دیگر در سالهای اخیر اهمیت بازاریابی دیجیتال به بخش جدایی ناپذیر استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی تبدیل شده است.  شرکتها و سازمان های تولیدی،خدماتی و عمومی برای بهره گیری از امکانات فضای دیجیتال تلاش دارند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند. همچنین صنعت گردشگری نیز از این موج تحولات دور نمانده است و سیاستگذاران ، مجریان و مبلغان گردشگری به شیوه های گوناگون از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی مکان، خدمات و کالاهای خود استفاده می کنند.

با وجود گسترش استفاده از بازاریابی دیجیتال برای بازاریابی در صنعت گردشگری فقدان یک چهارچوب فکری منسجم در این مورد احساس می شود. در این نوشتار تلاش شده است با اتکا به اصول رفتار گردشگران، دسته بندی ای از نیازهای آنان  و اقدامات لازم برای گردشگران ارائه شود.

هر چندکه مدلهای مخلتفی برای صورتبندی رفتار مصرف کننده ذکر شده است اما متداول ترین آنها فرآیندی چهار مرحله ای را ارائه می کند:

برانگيخته شدن نياز---->جستجوي اطلاعات--->ارزيابي گزينه ها--->تصميم نهايي خريد

 

مدیران و برنامه ریزان بازاریابی بر این مبنای این مراحل ساختارهای ارتباطات با مشتری و فرآیندهای جذب مشتری را سامان دهی می کنند. هر چند در برخی حوزه ها وصنایع ممکن است این مراحل بصورت دیگری صورتبندی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

در صنعت گردشگری نیز این فرآیند قدری متفاوت است و در برخی متون، مدل زیر برای مراحل رفتار گردشگران درنظر گرفته شده است. از این مراحل به عنوان «سفر مشتری» نیز یاد می شود.

علاقه ، انتخاب--->برنامه ريزي سفر--->رزرو--->بازديد--->تجديد خاطره و توصيه

 

حالا چگونه می توان فعالیت های بازاریابی دیجیتال را بر این مبنا برنامه ریزی و پیاده سازی کرد؟

در جدول زیر تلاش شده است به این پرسش ، پاسخ داده شود. در این جدول برای هر مرحله از «سفر مشتری» راهبردهای اصلی مشخص شده و متعاقب آن برنامه های عملی بازاریابی نیز پیشنهاد شده است.

 

مرحله

راهبرد اصلی

فعالیت بازاریابی دیجیتال

علاقه ،انتخاب

-خلق آگاهی اولیه

-برانگیختن علایق عاطفی

-خلق ایده های خاص

 

-بازنمایی هویت برند مقصد در همه رسانه ها

-انتشار محتوای ویدئو یا تصویر انگیزشی در وب سایتها

-ارسال ایده و محصولات با ایمیل

-انتشار اطلاعات در سایتهای پربازدید محلی و ملی

-بکارگیری SEO برای جذب مخاطبان

-بهبود وجهه مقصد با فعالیت در شبکه های اجتماعی، فورم ها و وبلاگ ها

-همکاری با گروه های گردشگری پرمخاطب در شبکه های مجازی

برنامه ریزی سفر

ارائه اطلاعات واقعی و ملموس

-اطلاع رسانی همه جانبه و هماهنگ با کسب و کارهای محلی مرتبط (هتلها،رستورانها و …)

-هدایت مخاطبان به سایت جامع برای برنامه ریزی سفر درمقصد

-ترغیب همه مخاطبان به اظهار نظر در مورد تجارب سفر

-انتشار سفرنامه های چند روزه و چند مسیره به مقصد

رزرو

فراهم کردن امکان رزرو

-قراردادن امکان رزرو هتلها و اماکن در سایتهای معتبر

-ایجاد سایت جامع رزرواسیون برای مقصد

-پاسخگویی سریع به درخواستهای رزرو

بازدید

مراقبت از بازدید کننده حین اقامت

-سهولت در یافتن مکانها در ابزارهای نوین مانند گوگل مپ

-تهیه اپلیکشن های اختصاصی مقصد

-ارسال اطلاعات و پیامها به موقع و در محل از طریق پیامک

-حذف موانع زائد در مسیرهای بازدید

-تمرکز بر خلق تجربه خوشایند برای گردشگر

تجدید خاطرات،

توصیه به سایرین

حفظ رابطه، تشویق با

بازدید مجدد، ترغیب

به توصیه کردن، تحقیق

در مورد نیازهای مشتری

-جمع آوری اطلاعات گردشگران (شماره همراه،ایمیل و …) در مبادی خاص

-ارسال پیام از سوی مقامات رسمی

-ارسال اخبار و محصولات خاص از طریق پست یا ابزارهای الکترویک

-ایجاد گالری های آنی عکس در مراکز خاص

-بکارگیری روش پیشبردی از قبیل «به دوستانم بفرست»

 

نویسنده: مهدی ترکمان